مفت کار نکنید!! بخش دوم – قرارداد

توافق
تجربه

قرارداد یکی از مهمترین بخش های هر همکاری است. در بخش اول یک اگهی استخدامی باهم دیدیم و دلایلی گفتم که به نظر من دلایلی قانع کننده ای برای کار نکردن در شرکت های مشابه بود.

اما یک استثنا هم قرار دادم ; قرارداد ، اما یک قرار داد خوب چه ویزگی های باید داشته باشه؟

اما یک نکته مهم در مورد انجام هر کاری در کشور ما یک قانون بیشتر وجود ندارد و آن هم قانون کار است حال شما اگر استاد دانشگاه یا یک کارگر ساده ساختمانی باشید مشمول این قاون خواهید شد.

چند نکته قبل از شروع بحث قرارداد

  • در این نوشته من فقط یکسری از نکات و تجربیات خودم با شما در میان می گذارم اگر شما هم تجریباتی دارید خوش حال می شوم در بخش نظرات بنویسید تا من و بقیه دوستان از تجربه شما بهره مند شویم.
  • سعی کردم مطلبی که دارم می نویسم فارغ از حوزه کاری باشه و شامل همه افراد بشود.
  • سعی کردم متن مطابق قانون کار باشه برای همین بعضی از جاهای متن لحنم عوض می شه !!!
  • متن کمی طولانیه ببخشید اما قطعا اگر به درد آخرتتان نخورد به درد دنیایتان خواهد خورد!

در نوشتن قرارداد باید به چند نکته توجه کنید:

  • عنوان قرارداد: باید معلوم باشد که این قرار بابت استخدام شماست یا انجام یک کاری مانند طراحی وب سایت
  • طرفین قرارداد: این بند هم بسیار مهمه باید معلوم باشه که ما داریم برای چه کسی کار می کنیم چون اگر به مشکل برخورد کنیم ( به ویژه در مورد پرداخت مزد) شخص حقیقی یا حقوقی که در این بند مشخص شده مسئولیت پرداخت مزد ما و یا پاسخگویی ما را دارد.اگرکسی به نمایندگی کسی داره قرارداد امضا می کنه باید مشخصات خودش کامل بنویسه.
  • موضوع قرارداد: هر موضوعی که در موضوع قرارداد نوشته شده باید در این بخش به صورت کامل شرح داده بشه.
  • مدت قرارداد: این بخش هم بسیار مهم چون سرخیلی صحبت ها می شه کرد اما چندتا نکته در مورد این بخش: طبق قانون هر کارگری که شش روز در هفته کار کند (ساعت کار متعارف ۸ ساعت در روز و ۴۴ ساعت در هفته است) یک روز مرخصی با حقوق دارد. در صورتی که در روز تعطیل کارگر کار کند مشمول ۴۰% افزایش حقوق در ان روز می شود. (کارگر هم لفظ قانونی است کارگر ساختمانی مد نظرتان نیاید) این بخش من همین جا موقتا تمام می کنم ولی ادامه همین بند رد پایان به تفصیل توضیح می دهم چون زیاد دیدم از این بخش سو استفاده می کنند.
  • مشخص کردن ساعات کار، تعطیلات و مرخصیها. کاملا گویاست و نیازی به توضیحاضافی ندارد.
  • مبلغ قرارداد (تعیین حقوق یا مزد): باید به صورت حدودی و یا دقیق مبلغ دریافتی بیان شود حتما نحوه پرداخت باید و تاریخ پرداخا ها باید به صورت تبصره بیان شوند یک نکته مبلغ قرارداد برای یک ماه کار (۴۴ ساعت درهفته + یک روز استحرات با حقوق ) نمی تواند از حداقل دستمزد که هرسال تعیین می شود کمتر باشد پس باید حواستون جمع باشد اگر کارفرمایی مزد شما را به صورت حقوق ( یعنی ماهیانه پرداخت می کند و شما بابت ساعات کاریتان مزد می گیرید نه بابت انجام کار ) نمی تواند حقوق شما را کمتر از حداقل دستمزد مصوب پرداخت کند. سر این بندم در ادامه مفصل تر صحبت می کنیم.
  • شروط و تعهدات: در متن قرارداد علاوه بر موضوع قرارداد باید تعهدات طرفین نیز به صورت کامل و مشخص ذکر شوند. در قراردادهای پیمانکاری براساس شرایط عمومی پیمان، ابتدا باید تعهدات پیمانکار و سپس تعهدات کارفرما درج شود اما در سایر قراردادها، درج این تعهدات به صورت توافقی می‌باشد و هر کدام به عنوان یک بند یا ماده جداگانه ذکر می‌شوند.
  • بند های دیگر قرارداد: این بخش هایی که با هم مرور کردیم مهمترین بخش های قرارداد بودن اما یک قرارداد ممکن بندها دیگری هم داشته باشد مثل خسارت( که در ادامه توضیحش خواهم داد)، فسخ قرارداد، تضمین قرارداد، محل اجرای قرارداد، مرجع حل اختلاف و…

همه نکات بالا در قرارداد لحاظ کردیم آیا کار تمام است؟!

تازه اول ماجراست تا این جای کار فقط در مورد شکل قرار داد حرف زدیم یادتان باشد:

شیطان در جزییات خوابیده است.

ضرب المثل آمریکایی

البته از این حرف بد برداشت نکنید منظورم اینن است که حواستتان را جمع کنید تا در آینده به مشکل برنخورید.

ادامه دارد…..

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تجربه
تغییر رشته بدم برنامه نویس بشم؟!

تا حالا به این موضوع فکر کردید تغییر رشته بدید برید مهندسی کامپیوتر یا بعد از گرفتن مدرک در یک رشته به فکر یادگیری برنامه نویسی افتادید؟