چه تجربه های تلخی داشتی…
واقعا مملکت هرکی هرکیه
دیجیکالا، کافه بازار غول های بی سرو ته تکنولوژی ایران!!
- بهدست: یاسر کریمی
- دستهبندی: بدون دسته بندی
- برچسبها: استارتاپ, ایرانسل, تجربه کاربری, دیجیکالا, کافه بازار
بدون شک وقتی یک کسب و کار بزرگ می شود مشکلاتش هم بزرگمی شود اما بعضی اوقات این مشکلات به دلیل تمامیت خواهی وکسب سود بیشتر است و امکان حل مشکل به سادگی وجود دارد اما چون با اصل تمامیت خواهی و سود بیشتر در تضاد هست برخی از کسب و کار ها مثل دیجیکالا و کافه بازار مایل به حل مشکل نیستن!!اما داستان چیست؟ و چرا من تا جایی که بتونم از این دو پلتفرم دوری خواهم کرد
اول کافه بازار
نمی دونم چقدر علاقه به خواندن قوانین سایت ها مثل کافه بازار داریداما این چند بند و پرسش و پاسخ از دست ندید
طبق این قانون هر نرم افزاری که دوست داشته باشیم میتوانیم بپذیریم و هر نرم افزاری که دوست نداشته باشیم نمی پذیریم. مثلا اگر اسنپ به ما منافع مالی برسون بقیه تاکسی های انلاین را از سیستممون حذف می کنیم!چون شرایط برنامهها با یکدیگر متفاوت است و به این شکل نمیتوان آنها را مقایسه کرد. اگر شما به هر دلیل بر بازاری احاطه دارید و به واسطه احاطه بر بازار به کسی اجازه حضور در آن بازار ندید مجرم هستید. البته در اتحادیه اروپا و امریکا جرم است و مجازات سنگینی هم در پی دارد!!اما از انجایی که در این جا مشکلی ندارد خودروساز، کافه بازار و هر کسی که بتواند به هر شکل ممکن از موقعیتش سو استفاده می کنه تا بتواند بیشترین پول را از جیب مردم بدست بیاره
دوم باز هم کافه بازار ولی با کمک کمیته فیلترینگ
نرم افزاری که چندین ساله در کافه بازر منتشر شده و از قضا به دلایلی نیاز به تغییر هم نداشته به همین دلیل برای یکسال گذشته حتی محتوای ان تغییر هم نکرده به یکبار مجرمانه شناخته شده! اما من از متن متوجه نشدم دقیقا مشکل چیه برای همین به لینک مراجعه کردم.لینک زیر (حتما بازش کنید)http://internet.ir/crime_index.htmlاما چیزی که نفهمیدم این بود که دقیقا نرم افزار من مطابق کدام بند مشکل داشته!!!اما چرا بعد از حدود چهارسال مشکل پیدا شده؟حالا به فرض مشکل داشتن مگه اول تذکر نمی دن تا مشکل بر طرف بشه بعد اقدام می کنن؟ اما الان اول اقدام شده بعد گفتن که ما کار انجام دادیم در جریان باش دیگه تکرارش نکنی ( حتی نگفتن دقیقا چی باید تکرار نکنم؟) مثلا من از کسی شکایت کنم اول بندازمش زندان یا حکم توقیف اموال بگیرم بعد بریم دادگاه برای بررسی مشکل !! البته هنوز هم طرف نمی دونه به چه دلیل افتاده زندان!حالا من قصد اعتراض به این حکم دارم رویه اعتراض چگونه است؟، حداقل باید در این ایمیل این موضوع بیان می شد!!!
سوم: دیجیکالا
قبلا دیجیکالا معروف بود به قیمت بالا و کیفیت خوب اما الان به نظر من شده قیمت بالا کیفیت بد. اما چرا؟دلیل ساده اس قبلا دیجیکالا خودش تامین کننده محصولاتش بود اما حالا بیشتر شده غرفه دار و دیگران برایش محصولاتش را تامین می کنند.دیگران هم فروشندگان کوچه و بازار هستند همان کسانی که یک زمانی دیجیکالا به خاطر این که قیمت هایش از این کسب منصفانه تر بود و پشتیبانی بهتری داشت معروف شد ولی حالا دیجیکالا یکی از همین کسبه های نامنصف هست!!!یک خاطره: من شهریور ماه یک سیم کارت خور از دیجیکالا خریدم مودمی که هم قابلیت ال تی ای داشت هم قابلیت ۴G با خیال این که این که مودم بر روی شبکه هیچ اپراتوری قفلی نیست . توضیحات محصول کامل خواندم هیچ توضیحی از این موضوع که این مودم روی شبکه یک اپراتور خاص قفل هست نبود اما وقتی مودم را دریافت کردم متوجه شدم مودم فقط روی شبکه ایرانسل کار می کند!!با پشتیبانی تماس گرفتم وگفتم در توضیحات این محصول هیچ چیزی عناون نشده است جواب بسیار زیبا بود! باید زنگ می زدید و پرسیدید!!!!جالب این جاست در همان صفحه یک مودمTD-LTE شرکت اسیاتک بود که در توضیحاتش کامل نوشته بود این مودم فقط بر روی شبکه اسیاتک کار می کند، مودم مبینت هم بود با همین توضیحات اما در مورد این مودمی که من خریداری کردم هیچ توضیحاتی نبود حتی با نشان دادن این توضیحات به اپراتور دیجیکالا باز هم اپراتور قانع نشد که باید محصول عودت بگیره و می گفت باید زنگ می زدید و می پرسیدید!!
چهارم: ایرانسل
در ادامه خریدم از دیجیکالا به اجبار مجبور شدم به ایرانسل هم مراجعه کنم چون هر چه باشد این مودم متعلق به شرکت ایرانسل است!!طبق قانون تجرت ایران فروش هر گونه خدمت به صورت اجباری همراه با یک کالا ممنوع است ( و بر عکس همین موضوع هم صادقه) البته این قانون جهانی است اما شرکت ها بزرگ جهانی چگونه این قانون را دور می زنند بسیار ساده است نیازی نیست محصول به مشترک بفروشیم کافیست محصول را به کاربر امانت بدهیم و هزینه دستگاه به صورت ضمانت نگهداریم!!اما این دو موضوع چه فرقی دارنددر مثال اول یعنی شما یک مودم خریداری می کنید و مجبورید از خدمات ایرانسل استفاده کنید: مثل این می مانند که یک ماشین بخرید و مجبور باشید فقط از یک پمپ بنزین، بنزین بزنید عملا دست شما در سفر می بنده و می شه گفت به هیچ عنوان نمی توانید با آن ماشین مسافرت کنید یا یک مسافت خاص را بیشتر بپیمایید. در حالی که این ماشین متعلق به شماست هر کاری دوست داشته باشید باید بتوانید با ان انجام دهید و شرکت سازنده حق ندارد شما را محدود کند چون شما این محصول خریداری کرده اید.اما در حالت دوم: شما مالک محصول نیست و مودم متعلق به یک نفر دیگر است و هرگونه دخل و تصرف در آن خیانت در امانت است و به خاطر ان مجازات خواهید مثل ماشینی دولتی که برای امور خاصی به شما داده شده و حتی اجازه ندارید با آن بیشتر از یک مسافت خاص از محل خدمت خود دور شوید.شما حق تصمیم گیری برای محصولی که در اختیار شما قرار داده شده است ندارید چون به شما تعلق ندارد و نزد شما امانت است. در این حالت اگر دیگر مایل نباشید از محصول استفاده کنید می توانید محصول را عودت داده و مبلغی را که امانت گذاشته اید پس بگیرید.که قطعا بین این دوحالت تفاوت است!قبلا برای حفظ ظاهر یک صفحه ای در سایت ایرانسل بود برای عودت مودم البته کار نمی کرد در زمانی که داشتم این نوشته می نوشتم گشتم دنبال اون صفحه که لینک صفحه که کار نمی کند را قرار بدم اما پیدایش نکردم !! البته شایان ذکر است در پایان هم نتوانستم مودم را پس بدهم.